Derfor elsker nordmenn kaffe

TILPASSET NORDMENN: Kaffen på Circle K er av 100 prosent Arabica-bønner. Det gir nemlig en kaffe med enkel aroma og fersk ettersmak. Foto: REUTERS

ANNONSØRINNHOLD FRA CIRCLE K: I generasjoner har kaffekoppen vært en ekstremt viktig del av nordmenns liv. Ifølge Norsk kaffeinformasjon drikker hver av oss i snitt 160 liter kaffe i løpet av et år. Et imponerende tall.

Minst like imponerende er det at vi er det landet i verden som drikker nest mest kaffe, justert etter innbyggertall. Kun slått av finnene, som konsumerer 2,64 kopper om dagen – mot våre 1,98. Det er altså ingen underdrivelse å si at nordmenn elsker kaffe.

Men hvorfor?

– Det er sammensatt. Mye handler om kultur – i og med at vi har drukket det i så mange generasjoner. I tillegg er kaffe tett knyttet opp mot måltider, som dessert og til søtsaker, sier kategorisjef for mat Jeanette Amara i Circle K.

Og legger til:

– Mange sier jo også at dagen først starter når de har fått sin første kopp med kaffe.

Men det Amara ser på som den viktigste grunnen til at vi drikker nest mest kaffe i hele verden – er pausen.

– I en hektisk hverdag trenger vi alle små avbrekk for å hente oss inn. Og for oss nordmenn hører kaffen sammen med nettopp disse pausene.

Kokebokforfatter og kaffeekspert Anders Halvorsen mener utvalget og vanene våre er viktige faktorer.

– Kaffedrikking har blitt mer eksotisk og kanskje også trendy, på lik linje med vinsmaking. Stort utvalg i ulike kaffemaskiner og ulike typer kaffe er med på å få det sorte gullet inn som et fast innslag på frokostbordet, på jobb eller i festlige lag. Der man tidligere kun drakk en kopp kaffe til frokosten eller i selskap, er tilgjengeligheten og utvalget nå blitt så stort at det har blitt en del av den daglige rutinen til folk, sier Halvorsen og får støtte av medforfatter Erlend Ytreeide.

– Det er todelt. De store kjedene gjør at kaffe får mer oppmerksomhet og det hele blir en motegreie. I tillegg er vi et langstrakt land med mye transport, hvilket har gjort at tilgjengeligheten langs veien har blitt massiv.

22 millioner kopper

En av mange bidragsytere når det kommer til kaffedrikkingen er Circle K, som fra i mai i år er det nye navnet på Statoil-stasjonene. Og det mye på grunn av deres avtale om ubegrenset tilgang på den varme drikken.

– På årsbasis fyller vi nå 22 millioner avtale-kopper med kaffe. Og i alt er nær 400.000 utgaver av «Koppen» i omløp, sier Jeanette Amara.

Hun forteller at selv om kvantiteten er stor, er det ikke firt på kvaliteten i deres nye Simply Great Coffee.

Spesialtilpasset norske ganer

– Bak kaffen ligger det mange timer med testing og smaking. For eksempel er kaffen vi har på stasjonene her i Norge spesialtilpasset den norske ganen.

Kaffen på Circle K er av 100 prosent Arabica-bønner. Det gir nemlig en kaffe med enkel aroma og fersk ettersmak. Nordmenn foretrekker i stor grad brasiliansk smak på kaffen, mens våre svenske naboer vil for eksempel ha mer kenyansk og colombiansk smak på sin kaffe.

– Den «norske» kaffen er balansert og har mer sødme, mens den «svenske» har mer smak av krydder og en noe tøffere karakter. Men så drikker vi langt mer kaffe enn våre svenske naboer og har kanskje derfor lagt oss på en «snillere» smaksretning, forklarer Amara.

NØYE UTVALGT: – Bak kaffen ligger det mange timer med testing, sier Jeanette Amara i Circle K.

NØYE UTVALGT: – Bak kaffen ligger det mange timer med testing, sier Jeanette Amara i Circle K.

Syv avgjørende faktorer for god kaffe

  1. Kaffebønnene 2. Kaffebønnenes opprinnelse og blandingsforhold 3. Brenning av kaffebønnene 4. Hvordan bønnene er malt 5. Dosering 6. Vannkvalitet 7. Kaffemaskin

 

KILDE: Per Göran Andersson, kaffeekspert.

Vant kaffetest

I tillegg til fornøyde kunder, har Simply Great Coffee imponert ekspertene. Blant annet gikk den helt til topps da Godt.no testet bensinstasjon- og kioskkaffe.

Under er begrunnelsen for hvorfor Circle Ks kaffe fikk terningkast fem.

SOLEKLAR FAVORITT: Da Godt.no testet kaffe var Simply Great Coffee fra Circle K deres soleklare favoritt. Foto: FAKSIMILE GODT.NO

SOLEKLAR FAVORITT: Da Godt.no testet kaffe var Simply Great Coffee fra Circle K deres soleklare favoritt. Foto: FAKSIMILE GODT.NO

«Dette er smakspanelets soleklare favoritt! Denne kaffen har sødme og lang ettersmak, som gir en balansert munnfølelse. Ifølge ekspertene er denne kaffen riktig brygget, noe som blant annet betyr at mengden kaffe og vann er forholdsmessig, kverningen er riktig og kontakttiden mellom vann og kaffe er innenfor et akseptabelt tidsvindu. Et lite minus for at det ikke opplyses om hva slags kaffe som faktisk drikkes, og at kaffen har litt mye smak av brenning».

Ti kopper om dagen

Vi tok turen innom Circle K Økern for å høre hva kundene tenker om kaffen der.

Og ifølge de fleste vi snakket med, er svart kaffe favoritten.

– Den er fyldig og har en god ettersmak. Enkelt og greit, forklarer Terje Ronny Bidne om hvorfor han liker kaffen på stasjonen.

Han får støtte av en annen kunde, Caroline Quist.

– Det er en god kaffesmak på den, i tillegg til at den er litt mørk, sier Caroline Quist etter å ha tatt seg en slurk.

Kameratene Halvdan Thommesen og Kurt Jørgen Oldervik var også en tur innom stasjonen for «påfyll». Og de er spesielt fornøyd med kjøpsopplevelsen.

Les også: Statoil-stasjonene blir til Circle K

– Det er veldig viktig at det er rent og pent. I tillegg til at det du vil ha til kaffen er i nærheten. Og slik er det her, sier Oldervik.

– Også lukter det godt. Gjør det ikke det, innbyr det ikke på samme måten, skyter Thommesen inn.

Men ingen av dem er i nærheten av å slå Sondre Granseth når det kommer til å benytte seg av kaffeavtalen.

– Jeg er innom og fyller kaffe ti ganger om dagen. Utvalget er bra her og det passer fint når jeg også skal ha drivstoff, sier han.

 

Dette er VG Partnerstudio

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Torry Pedersen

Ans. redaktør og adm. Direktør