Statoil har blitt til Circle K: – Sikter mot bakeri-atmosfære

ALLTID NYSTEKT: Jeanette Amara i Circle K er opptatt av at kundene skal få følelsen av å være på et bakeri når de handler skolebrød, kanelknuter eller wienerbakverk. I tillegg skal alt være nystekt – alltid.

ALLTID NYSTEKT: Jeanette Amara i Circle K er opptatt av at kundene skal få følelsen av å være på et bakeri når de handler skolebrød, kanelknuter eller wienerbakverk. I tillegg skal alt være nystekt – alltid.

Du har akkurat fylt koppen din med nykvernet, varm kaffe. Hva mer trenger man, egentlig? Jo: «Noe attåt».

Duften av nystekte skolebrød eller saftige kanelknuter vekker assosiasjoner hos de fleste av oss.

Kanskje dras tankene dine tilbake til barndommen, da bestemor stod på kjøkkenet i sitt rutete forkle, mens du satt på benken og tenkte; «er de ikke ferdige snart?»

Eller kanskje har du selv målt, eltet og smurt – mens barna utålmodige fulgte med i bakgrunnen?

Uansett hvor tankene tar deg er det liten tvil om at duften av nystekt bakst bringer frem positive følelser hos oss. For det er nesten en del av sjela vår, er det ikke?

Denne lidenskapen har bensinstasjonskjeden Circle K tatt på alvor.

Tar bakevarer på alvor

– På våre stasjoner sikter vi mot bakeri-atmosfære, sier Jeanette Amara, kategorisjef for mat i Circle K.

Faktisk er det slik at de ansatte må gjennom et grundig opplæringsprogram, slik at alle er kvalifisert til å levere den kvaliteten på produktene som kreves. Ifølge Amara er det nemlig slik at nordmenn i større og større grad ønsker «premium» bakevarer.

grab_snurrpistasj-hr

– Det kan for eksempel være kanelknuter eller fristende wienerbakstprodukter. Selv om helsetrenden er stor, er kosen og pausen veldig viktig for nordmenn og da er kaffe med gode bakevarer et naturlig valg, sier hun og legger til:

– Men det skal være kvalitet og derfor tilbyr vi kun de beste produktene.

Et av de største bakeriene

Som et viktig ledd i utviklingen av tilbudet på Circle K-stasjonene, har kjeden siden høsten 2015 jobbet med et nytt konsept: «Bakery».

Og stasjonsdriver Lars Gullichsen på Circle K Nykirke er svært godt fornøyd med akkurat det.

– Ettersom vi steker baksten på stasjonen, får kunden alltid rykende ferske produkter. Her er det i tillegg viktig å ha en jevn etterfylling av produkter, sier han.

Det er lansert fire nye typer av bakevarer: Wienersnurr med toffee og pekan, kanelknute, skolebrød og wienerbolle med vaniljekrem (de to sistnevnte er forbedrede produkter).

Assisterende stasjonsdriver Igor Ombasic er klar på at med nytt tilbud, følger nytt og større ansvar.

– Det er ikke bare å begynne og selge masse bakevarer og tro ting skal gå av seg selv. Man må gjøre om driften, slik at alt fra tining til steking av produktene skal gå best mulig for seg. Noen ganger steker vi bare to produkter, men dette gjør at det alltid er ferskt i hyllene. Dette er helt avgjørende for å lykkes, sier Ombasic, og legger til:

– Man kan ikke bare steke 20 boller og huke av på dagsplanen.

Et annet viktig aspekt når det kommer til seriøsiteten er at Circle K Nykirke nå er blant Vestfolds største bakeriutsalg.

– Det er vi veldig stolte av. Men det krever og mye av oss – vi må prestere kontinuerlig og ha en høy standard, avslutter Gullichsen.

Dette er VG Partnerstudio

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Torry Pedersen, ans. redaktør og adm. direktør i VG.