Fra innsiden

Nye løsninger og to kunder – slik jobbet vi med «Amundsen» 

David Tvetene

Filmprosjektene våre skaper alltid mye engasjement og gode tall. Nå var det på tide å ta formatet til et nytt nivå.

Nok en gang har vi laget en «longread» for en norsk storfilm. Denne gangen om polfarer Roald Amundsen. Å skrive om en kynisk gærning med et konkurranseinnstinkt på nivå med Bjørn Dæhli er en fryd i seg selv. Resultatet ble omtrent 10(!) sider med tekst, altså ikke hverdagskost for en gjennomsnittlig VG-leser.

Hvordan gjør vi en så lang historie lett fordøyelig?

Det må så klart fange oppmerksomheten med visuelle grep. I første omgang gjorde vi det som vi har gjort i tidligere prosjekter. Bevegelige mellomtitler, bildeelementer bak teksten, korte videosnutter og historiske bilder og kart.

Herfra ble det viktig å tenke nytt, noe som kan oppsummeres i tre punkter.

Lyd

En måte å fordøye lange historier på er gjennom podkaster. Så hvorfor ikke lese inn hele historien? Skuespiller Christian Rubeck, som i filmen har rollen som «Leon», broren til Roald Amundsen, stilte opp med sin gode diksjon og behagelige stemme. Dermed ga vi leserne valget om å lytte istedenfor å lese historien - noe foreløpig 3100 mennesker har valgt å gjøre.

AR

«Det hadde jo vært kult å teste AR, da?» var det noen som sa. Dette prosjektet, som fikk arbeidstittel «ARmundsen», resulterte i en virtuell Roald Amundsen som kunne plasseres ut i stua. En fiffig gimmick, rett og slett. Nå skal vi ikke skryte på oss at han ble prikk lik polfareren, men det er moro å være blant de første content-sakene i Norge med AR (om ikke den aller første?).

Digitalt bokmerke

Som sagt ble artikkelen lang, og mange rekker derfor ikke å lese alt på en gang. Går du ut av saken og klikker deg inn igjen senere, får du valget om å bli scrollet ned der du slapp. Ligner løsningen vi kjenner fra Netflix når du blir spurt om å fortsette avspillingen.

Disse tre innovasjonene gjør brukeropplevelsen bedre, noe vi hele tiden streber etter å gjøre.

En annen ting vi ønsker er at saker vi har lagt mye arbeid i, får god distribusjon. SF Norge, som er kunden her, hadde naturligvis et mål om at så mange som mulig fikk med seg at filmen «Amundsen» er å se på kino. Dette målet hadde imidlertid filmens sponsorer også. Blant dem - Tine.

Så la oss samarbeide!

Dermed sponset Tine artikkelen, der de fikk logo-eksponering og en egen video i saken. På denne måten ble det enda mer distribusjon, og vi gjorde for første gang et dobbelt-samarbeid.

Alt i alt, en lærerik prosess.