Fra innsiden

Les saken

Slik er jobben som innholdsprodusent i VG Partnerstudio


Marthe Berg

Å jobbe som innholdsprodusent handler om mye mer enn å produsere innhold.

Da jeg startet i VG Partnerstudio i januar 2016 trodde jeg stillingen gikk ut på å skrive saker. Det gjør den forsåvidt også, men det er bare en liten del av hverdagen.

I tillegg til rollen som innholdsprodusent er du også prosjektleder for dine egne kunder. Det innebærer at du er kundens og byråets kontaktperson, og at du følger prosessene fra start til slutt: Du får ansvar for å utarbeide et kreativt konsept basert på kundens målsettinger og behov, sette opp tilbud sammen med en kommersiell rådgiver, og være med på innsalget.

Når tilbudet er godkjent er det innholdsprodusentens ansvar å arrangere workshops med kunde for å spikre innhold og visuelt uttrykk, produsere innholdet (her kommer skrivingen inn), og sørge for at målene for kampanjen blir nådd. Innholdsprodusenten involverer også utvikler, designer, analysesjef og foto- og videoprodusent, slik at vi kan levere skreddersydde løsninger for våre kunder.


Våre samarbeidspartnere forventer at vi kan dokumentere effekten vi skaper for deres merkevare. Rapportering og oppfølging underveis og i etterkant av kampanjen er derfor en svært viktig del av jobben. Det samme er evaluering av samarbeidet. Vi jobber kontinuerlig med produktutvikling, og utfordrer formatene, og evalueringen er derfor avgjørende for å lære hva som funker, og hvordan vi kan fortsette å løfte oss.

I VG Partnerstudio jobber vi i team, og ingen dager er like. De fleste samarbeidene våre krever at vi reiser ut av kontoret for å møte caser og eksperter. Noen ganger må vi også reise et stykke. I løpet av de siste par årene har våre innholdsprodusenter blant annet vært i Monaco, Bogotá i Colombia, Paris, Stockholm, Barcelona og London. Vi har også rundet mesteparten av Norge, med kunder som Visit Norway, Thon Hotels og Equinor.

Nylig ble VG Partnerstudio kåret til årets content marketing-byrå. I tillegg til dette har vi flere ganger vunnet priser i både nasjonale og internasjonale kåringer som Medieprisen, Digiday Awards og Native Advertising Awards. Når en av kampanjene våre blir nominert på slike prisutdelinger, får innholdsprodusenten som har jobbet med prosjektet reise på utdelingen. Å få anerkjennelse for gode resultater og kreative løsninger er veldig gøy, og en fin mulighet til å bli kjent med andre i bransjen.