Fra innsiden

Les saken

Nytt format fra VGPS: Hvordan vi skapte 700% økning i trafikk til Komplett.no

Line Blokhus

De siste månedene har vi i VG Partnerstudio hatt et økt fokus på en av Kompletts viktige satsinger, nemlig skolestartskampanjen «Back to school». Målet var å treffe ferske studenter – en målgruppe som kan være vrien å nå ut til. Hensikten var å gi dem relevante tips, og sende dem til Kompletts nettsider for å handle nødvendig utstyr til skolestart.

Hele «Team Komplett» ble satt på saken; innholdsprodusentene Line og Ingrid, utvikler Siri, designer Sandra og videoprodusent Patrik. Gjennom sommeren utviklet teamet et nytt format.

Inspirert av Peil

Som inspirasjon så vi blant annet til VGs app Peil, som er et redaksjonelt format myntet på yngre lesere. I tillegg hentet vi tidlig inn en gruppe med studenter. De hjalp oss med å lage troverdig og relevant innhold – og bidro i utviklingen av den nye fortellerteknikken.
Løsningen ble åtte korte og visuelle artikler. For å gi leserne oversikt og kunnskap på kort tid, var det viktig å gå rett på sak. I tillegg til å bruke lite tekst, ble bruk av video et viktig virkemiddel i artiklene.

700 prosent økning i trafikk til Komplett.no

I slutten av juli publiserte vi den første saken, og i ukene som fulgte kunne vi se den positive effekten. 

Sammenlignet med «Back to school»-artiklene vi publiserte i samme periode i 2017, så vi en økning i antall visninger av artiklene på 171 prosent. Den største økningen var i antall klikk fra sakene og inn til Komplett.no: en økning på 700 prosent fra 2017 – noe som faktisk resulterte i at vi måtte bytte ut flere produktlenker underveis, fordi en rekke produkter ble revet ut av nettbutikken.

I tillegg viste demografirapportene at vi lyktes med å treffe yngre lesere enn vi normalt gjør.

Det er også gledelig å se at leserne ga kampanjen positive tilbakemeldinger: «God rådgivning og nyttige tips, kombinert med god produktinformasjon», «Informativt, god rådgivning, ga meg nye ideer» og «Lettlest og med bra henvisninger til produkter» var ting som ble nevnt i undersøkelser i etterkant av kampanjen. 

Selv sier Komplett følgende: 

«Dette har vist seg å være en suksess, da vi har opplevd en volummessig stor økning på de aktuelle maskinene som ble foreslått i kampanjen, og trafikken inn til de respektive kampanjesider har vært høyere enn sammenlignbare kampanjer.»


Klikk deg videre til «Back to school»

Copyright VG Partnerstudio 2018

Spørsmål om innhold?

haavik@vg.no

Spørsmål om annonsering?

anne.bolstad@vg.no