Fra innsiden

Les saken

Slik kan du som annonsør snakke direkte med HELE Norge 


Mikaela Folkestad

Helt siden 2016  har vi i VG Partnerstudio levert Norges eneste kommersielle livestudio, hvor annonsører fra hele Norge kan snakke direkte med VG-leseren. 


IMG_5085.JPG

De ansatte hos annonsøren chatter direkte med leserne, svarer på spørsmål og sørger for at de tar ekspertrollen innen sitt felt. Ving var en av de første til å ta i bruk livestudioet, og har gjennom tre år svart på flere tusen reisespørsmål. De beskriver sin opplevelse slik: 

«Kundene til Ving kommer tett innpå oss, og har mulighet til å stille spørsmål om reisemålene vi kan tilby. Studioet er lett å bruke og forstå, og fungerer veldig fint. Det er også oversiktlig for kunden å se og stille spørsmål»

Troverdige svar 

Etter tre år med livestudio ser vi at fordelene er mange. 

Ekspertene svarer direkte på det leserne lurer på, og gir relevante tips og råd tilpasset til leserens behov og situasjon. På denne måten oppleves svarene som troverdige. I tillegg er spørsmålene delt inn i ulike kategorier slik at det skal være enkelt for besøkende å finne frem i studioet. 

Besøkende i studio kan også dele bilder og video og eksperten kan svare med produktlinker, bilder og video. Vi ser også at mange av dem som er inne på chatfunksjonen leser andres spørsmål og svar. Annonsørens nettbutikk er også kun et klikk unna når en ekspert deler produktlinker i svarene sine. 

Bygger på elementer fra VG-studioet: 

Chat-funksjonen er noe VG-leseren er vant  til å bruke, og er en integrert og viktig del av VG.no. I flere år har VG-redaksjonen brukt dette formatet til å kommunisere direkte med VG-leseren, for eksempel i forbindelse med store begivenheter, naturkatastrofer eller dekning av et politisk valg. 

VG Partnerstudio har bevisst designet chatfunksjonen på en slik måte at VG-leseren kjenner igjen elementene de er vant til fra det redaksjonelle. Men med tydelig merking «annonsørinnhold», samt designelementer som ligner annonsørens egne fargepaletter er det tydelig at det også skiller seg fra det redaksjonelle, og at det er annonsøren som er avsender. 

Studioet gir oss unik innsikt i hva leserne lurer på. Dette er informasjon som både vi og annonsøren kan ta med videre, hvor vi kan lage relevant og verdifullt innhold for brukerne, som igjen skaper enda bedre effekt for annonsøren.